بسیج مساجد علی آباد

پایگاه امام حسن عسکری(ع) - انجمن مسجد امام حسن(ع) - کانون فرهنگی دارالشفای حضرت ابوالفضل(ع)

بسیج مساجد علی آباد

پایگاه امام حسن عسکری(ع) - انجمن مسجد امام حسن(ع) - کانون فرهنگی دارالشفای حضرت ابوالفضل(ع)

بسیج مساجد علی آباد

امام خامنه‌ای:

ـ فرزندان بسیحی‌ام با حضور خود در هر صحنه‌ای که لازم است دشمنان زبون را مرعوب و منکوب سازند.

نویسندگان

۰

این نوشتار، در صدد آن است که نقش مسجد را به عنوان مهم‌ترین نهاد کشور اسلامی، در تحقّق حماسه اقتصادی و به تبع آن حماسه سیاسی تبیین نماید.

به گزارش پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد، اقتصاد و قدرت و توسعه اقتصادی در عصر حاضر یکی از عواملی است که برای تعالی هر کشور و جهانی شدن آن در عرصه بین‌المللی لازم است. کشور ما، دارای اقتصادی با رویکرد اسلامی است و باید ضمن توجّه به شرایط داخلی و خارجی، فرآیند توسعه اقتصادی را طی نماید. توجّه به این امر، در شرایط کنونی داخلی و وضعیّت خاصّ بین‌المللی، با توجّه به تصمیمات سیاسی و اقتصادی و... دشمنان علیه اقتصاد و نظام اسلامی کشور، اهمیّت بیشتری دارد.

رهبر معظم با درایت و تدبیر حکیمانه خود، ضمن عنایت به این موضوع، سال ١٣٩٢ را سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نام نهادند تا شاهد تلاش و همّت مضاعف مردم و همه مسئولان کشور در گذشتن از پیچش سیاسی‌ـ اقتصادی پیشِ رو باشیم. این نوشتار، در صدد آن است که نقش مسجد را به عنوان مهم‌ترین نهاد کشور اسلامی، در تحقّق حماسه اقتصادی و به تبع آن حماسه سیاسی تبیین نماید. نگارنده، ابتدا به تعریف اقتصاد و انواع آن در علم اقتصاد و آموزه‌های دینی پرداخته، فلسفه نام‌گذاری سال‌ها و روند آن در ٢٠ سال اخیر را تشریح نموده است. سپس، به‌‌‌طور خاصّ، به نام‌گذاری امسال، به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و بحث‌های واژگانی مربوط به آن اشاره کرده، مفهوم اقتصاد مقاومتی از منظر رهبری را بیان نموده است.

در ادامه، رابطه بین اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی و حماسه اقتصادی را شرح داده، ضمن اشاره به بی‌تأثیر ماندن تحریم‌های اقتصادی دشمنان علیه کشور، عوامل حرکت حماسی را بیان نموده است. در نهایت نگارنده، مفاهیم عالی اقتصاد اسلامی و رفتارهای مسجدی و جلوه‌های اقتصادی مسجدمحور را که در خلق حماسه اقتصادی مؤثّر هستند، به همرا مباحث جنبی هر یک از آموزه‌ها، تشریح کرده است. نتیجه تحقیق، بیانگر آن است که توجّه به مرکزیّت مسجد در سازمان‌دهی نگرش‌های اسلامی در بازاریان و همه مؤمنان و تبیین آموزه‌های اقتصادی‌ـ‌ مسجدی، با بهره‌گیری از رسانه منبر، به عنوان مهم‌ترین رسانه اثرگذار در اقتصاد خُرد و کلان تأثیر بسزایی در توسعه اقتصادی و حماسه اقتصادی دارد.

همچنین، آموزش نحوه رعایت حلال و حرام در کسب و کار، نهادینه کردن برخی از آموزه‌های مسجدی، مانند قرض‌الحسنه، انفاق، صدقه، خمس و زکات، ثُلث اموات، سنّت وقف و... مسیر خلق حماسه اقتصادی و سیاسی را تسهیل و هموار می‌نماید. بدین ترتیب، مسجد، با کارکردهای متنوّع اقتصادی خود، مهم‌ترین نقش را در تبیین مفهوم اقتصاد مقاومتی و بیشترین تأثیر را بر درونی‌سازی آن برای نیل به حماسه اقتصادی خواهد داشت.


متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید؛

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">